تحلیل معماری داخلی مسجد سنگی تَرک

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دکتری معماری، دانشکدهٔ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

مسجد سنگی ترک، واقع در شهر میانه به دلیل ویژگی‌های معماری داخلی آن از جمله قرارگیری مقبره درون مسجد، محراب‌های متعدد و نقش‌مایه‌ی نیلوفر که در تعداد زیاد و ابعاد و انحاء گوناگون درون محراب، مقبره و ستون‌ها کار شده است، فضای داخلی متفاوتی نسبت به دیگر مساجد ایرانی دارد. علاوه بر چیدمان فضایی و عناصر داخلی، آرایه‌های این مسجد نیز نقش شایان توجهی در شکل‌گیری ماهیت آن ایفا می‌کنند. به دیگر سخن در این مسجد آرایه‌ها عناصری مازاد بر اصل اثر نیستند و نه تنها مایه‌ی تکمیل بلکه مایه‌ی تشکیل آن شده‌اند چرا که در معماری ایرانی زیبنده بودن از همان ابتدا با ساختن همراه بوده است. به همین دلیل هدف اصلی این پژوهش تبیین ماهیت مسجد سنگی ترک با توجه به ویژگی‌های معماری داخلی آن است. به بیانی دیگر این پژوهش بر آن است تا از طریق تحلیل معماری داخلی مسجد سنگی ترک و آرایه‌های آن، مفاهیم نهفته در این مسجد را آشکار سازد. به همین دلیل این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، نخست به بررسی تاریخی مسجد سنگی ترک پرداخته و به شکلی جامع آن را توصیف کرده است، سپس معماری داخلی این مسجد را از طریق بررسی چیدمان فضایی، عناصر داخلی و آرایه‌های آن با رویکردی نمادشناسانه تحلیل کرده است. و در نهایت به این نتیجه رهنمون شده است که این بنا یک مسجد-مدرسه-مقبره‌ است، و هدف بانی یا بانیان از ساخت آن، ایجاد فضا-مکانی برای فرهمندی، فرازروی و تکامل بوده است، چنان‌که از فضای داخلی، آرایه‌ها و نقش‌مایه‌های آن چنین برمی‌آید که مقبره‌ی درون مسجد متعلق به قطب آنان بوده باشد و به نظر می‌رسد محراب‌های گوناگون آن مدرس چنان اساتیدی است که موجب فرازروی و تکامل شاگردان خود می‌شوند و خیر و برکت را برای همگان به ارمغان می‌آورند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Interior Architecture of Stone Mosque of Tark

نویسنده [English]

  • Saina Mohammadi khabazan
Ph.D. in Architecture,, School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Stone Mosque of Tark has a different interior space compared to other Iranian mosques because of its interior architectural features; The placement of the tomb inside the mosque, the numerous altars and the lotus ornaments, which have been worked in large numbers and in different dimensions inside the altar, tomb and columns. It is worth noting that in addition to the spatial arrangement and interior elements, the ornaments of this mosque play a significant role in shaping its concept. In other words, in this mosque, the ornaments are not decorative and superfluous to the original work, rather they have become a means of completing an artwork and even a means of forming and creating it, because in Iranian art and architecture, being beautiful is associated with creating; The word “honar”, meaning art in persian, is “ho n are” which means creating beautiful, and the word “araye”, meaning ornaments in persian, is derived from the Indo-European root “ar”, meaning to place together, and is considered the main component of the word “art” and “honor” and, consequently, to make beautiful. For this reason, the main goal of this research was to explain the concept of the Stone Mosque of Tark according to its interior architectural features. In other words, this research aims to reveal the concepts hidden in this mosque through the analysis of the interior architecture of the Stone Mosque of Tark and its ornaments. Based on this, in order to understand the concept of the Stone Mosque of Tark, this research investigates and describes interior architectural elements of this mosque, including its ornaments and motifs. It should be mentioned that in addition to the form of each motif, its concept and meaning should also be considered. In this way, this research investigated the mentioned characteristics with the descriptive-analytical method and gathered information through field and library studies. This research after investigating the Literature review, has first described the Stone Mosque of Tark, then it has analyzed its interior architecture and its ornaments and motifs, and finally led to the conclusion that this building is a school-tomb-mosque, and the purpose of the founder or founders was to create a space-place for transcendence and evolution, as it can be seen from the interior space and its ornaments that the mentioned tomb belongs to their Qutb, and the various altars of those teachers who made their students rise and bring blessings to everyone.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ilkhanid architecture
  • interior architecture
  • Stone Mosque of Tark
  • ornaments