معناپردازی در «یادمان»‏‎ ‎ ‏

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشکده معماری، دانشگاه کویینزلند، بریزبن، استرالیا

چکیده

یادمان در تعریف، احجام و پیکره‌هایی با ابعاد گوناگون در عرصه هنر و معماری، نامیده می‌شود که با حضور انسان تعین می‌یابد و خاطره ایجاد ‏می‌کند. یادمان‌ به مثابه یک پدیده در جهان ادراک، اثری واجد معناست. چرا که با توجه به بنیان شکل‌گیری‌اش، معنا در ذات آن نهفته است و ‏می‌تواند  با دلایل و از منشأهای گوناگونی پدیدآید. تولید معنا و میزان نقش بستن یادمان در ذهن، به ادراک حسی هر فرد و درهم تنیدن او با ‏اثر بستگی دارد اما با توجه به تعابیر معاصر از خوانش، این امر در همه افراد لزوماً نمی‌تواند یکسان درنظرگرفته شود. موارد گوناگونی مانند ‏موضوع، فرم، بستر و چگونگی حضور انسان در یادمان، در ضمیر هر فرد می‌تواند نقش بسزایی در فهم و ابعاد معناپردازی ایفا نماید. بنابراین با ‏توجه به کران ادراک در اذهان، پرسشی پیش رو قرارمی‌گیرد: مواجهه با یادمان از نظر معنایی چه ابعادی می‌تواند داشته باشد؟ ورود به این بحث ‏به کاویدن فرآیند تولید معنا و بررسی جایگاه یادمان در عرصه هنر و معماری بازمی‌گردد. از اینرو ابتدا به خصوصیت یادمان در وادی هنر به مثابه ‏اثر هنری و در نسبت با کارکرد در حوزه معماری پرداخته شده است تا مقدمات فهم دوگانه آن، در بررسی معناپردازی فراهم آید. سپس اهمیت ‏ادراک حسی در ایجاد معنا از منظر نشانه‌شناسی و دلالت صریح و ضمنی، با بررسی نمونه‌های گوناگون یادمان، شرح داده شده تا سازوکار ‏معناپردازی مشخص شود. درپی آن، تنوع موضوعی یادمان مجال دسته‌بندی آن را در چهار گونۀ، شامل مقبره، رویداد، مفهوم، و گرامیداشت ‏میسر نمود. در مرحله نهایی نسبت برون و درون، با توجه به تفاوت‌های بارز در نمونه‌ها، سه ویژگی بسته، تهی و فعال را در ساختار پیکره یادمان ‏آشکار کرد. سرانجام امکان درک ابعاد معناپردازی در مراتب مواجهه، حضور، و اُنس نظاره‌گر با یادمان از منظر موضوع، ادراک حسی، و کران ‏تداعی، بدست آمد. ‏

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meaning in »memorials«

نویسنده [English]

  • Azin Saeedi
School of Architecture University of Queensland
چکیده [English]

Memorials are defined as statues with different features in art and architecture determined by human presence resulting in memories. Memorials are heavily associated with meaning. Creating meaning and the degree an individual is influenced by a memorial is associated with their sensory perception and them being unified with the artwork. Different elements such as subject, form, context and the quality of presence play an important role in creating meaning, perception and interpretation. This article questions the aspects that influence the way we understand memorials. It starts with discussing the process of creating meaning. Then, it investigates the role of memorials in art as an artwork and also as a piece of architecture that involves a function in order to reveal its dual nature in both areas. The article then discusses the significance of perception from the perspective of semiotics, denotation and connotation. Analysing a variety of cases with this lens provides a tool to categorise memorials in four thematic groups: burials, events, concepts and commemoration. Finally, the article explains that the relation between inside and outside creates further categories to identify memorials in relation to creating menaing; solid, hollow and active.

کلیدواژه‌ها [English]

  • memorial
  • meaning
  • architecture
  • art
  • perception